Gespreksleidraad voor professionals: Het verkennend gesprek van de toekomst
GZ-Punt heeft een Gespreksleidraad voor professionals ontwikkeld om de vraag van de cliënt te matchen met een passend antwoord. Met behulp van de gespreksleidraad kan een professional sneller tot de kern komen en daardoor efficiënter werken. Dit moet uiteindelijk bijdragen aan kortere wachtlijsten binnen de zorg.
GZ-Punt zocht een antwoord op de vraag hoe het verkennend gesprek slim georganiseerd kon worden. De Gespreksleidraad voor professionals (voorheen GZ-Kompas genoemd) is het antwoord: een digitale vragenlijst die de professional ondersteunt in het scherp krijgen van de hulpvraag. 'De gespreksleidraad matcht de vraag met een passend antwoord en kijkt daarbij naar het aanbod over alle zorgdomeinen heen. Zo komen vraag en antwoord direct op de juiste plek terecht', vertelt GZ-Punt directeur Hanneke Kolthof aan ICT&health magazine.
Het hele Nederlandse zorglandschap denkt na over, en geeft op eigen wijze invulling aan het verkennend gesprek, stelt Hanneke. ‘Deze aanvliegroute, waarbij je voorafgaand aan een verwijzing of behandeling veel breder kijkt dan de vraag naar (gezondheids)zorg, is nog best nieuw. Bij GZ-Punt zien we dat zo’n verkennend gesprek arbeidsintensief is. Reden om een digitaal antwoord te zoeken op de vraag: hoe kunnen we het verkennend gesprek slim organiseren? Ons antwoord is de Gespreksleidraad voor professionals: een digitale vragenlijst die de professional ondersteunt in het scherp krijgen van de hulpvraag. De Gespreksleidraad voor professionals matcht de vraag met een passend antwoord, kijkend naar het aanbod over alle domeinen heen. Zo komen vraag en antwoord direct op de juiste plek terecht.’
De Gespreksleidraad voor professionals is de volgende stap in het verkennend gesprek. Zorgaanbieders zoals Vincent van Gogh, Centiv, Viviq en GGZ Momentum werken al met de Gespreksleidraad. Zij zien dat het inzetten hiervan tijd en geld bespaart. De juiste zorg komt erdoor op de juiste plek. Dat draagt bij aan toekomstbestendige zorg.
Verenigen kennis, perspectieven
Kolthof omschrijft deze volgende digitale stap als het ‘verenigen van kennis van professionals en verschillende perspectieven in één digitale tool’. De Gespreksleidraad voor professionals is een digitale oplossing waardoor er uniform kan worden gehandeld met behulp van technologie. 'Het is nu nog een hulpmiddel voor de professional, dat helpt met een goede match tussen vraag en aanbod. We werken ook aan een tool waarmee mensen zelf kunnen onderzoeken wat ze nodig hebben. Dit stimuleert zelfregie. De insteek is altijd het bevorderen van mentale gezondheid en het volop benutten van eigen mogelijkheden, zoals de inzet van (digitale) zelfzorg. En als zelfzorg niet toereikend is, realiseren we professionele zorg adequaat en snel. Waarbij het zelfs kan zijn dat inzichten uit data ervoor zorgen dat je helemaal niet in de ggz terecht komt, maar uitkomt bij een zelf-hulpmodule, bij het sociaal domein of bij een POH die je kan helpen.'
Samen ontwikkeld
De Gespreksleidraad voor professionals wordt samen met zorgprofessionals zoals huisartsen en POH's ontwikkeld. 'Als POH ggz ben ik betrokken bij de ontwikkeling van de Gesprekleidraad voor professionals. Het mooie van deze tool is dat je je in de rol van POH ggz kunt laten meenemen in het ondersteunende gesprek waarbij de mens zelf regie neemt en houdt', aldus Fanny Schilderinck, consulent bij Provico en POH bij Huisartsenpraktijk Kronenberg.
Kortom, de Gespreksleidraad voor professionals is een wegwijzer, in de volle breedte domeinoverstijgend en niet te vergelijken met de huidige triagetools. Er wordt namelijk niet alleen gekeken naar de ggz problematiek, maar vanuit de bredere blik van het gedachtengoed van Positieve Gezondheid. De Gespreksleidraad voor professionals is een opmaat naar een volledig digitaal verkennend gesprek. Hoe meer data er wordt verzameld, hoe beter de Gespreksleidraad gaat helpen om de hulpvrager naar de juiste plek te leiden.