Consultatieplatform
Consultatie en samenwerken in één netwerk
Het Consultatieplatform is een onafhankelijk, digitaal platform waar professionals elkaar eenvoudig, snel, veilig en over domeingrenzen heen kunnen consulteren.
Het platform is speciaal ontwikkeld voor professionals (denk aan huisarts, POH, sociaal domein, GGz en TOPGGz) met een (domeinoverstijgende) vraag. Bijvoorbeeld bij twijfel over de best passende doorverwijzing. Een professional kan snel en gemakkelijk een vraag stellen aan een collega met de gewenste expertise. Op basis van het gegeven antwoord kan een professional tot een beter advies komen. Daarmee wordt een (foute) doorverwijzing voorkomen.
Handig overzicht
Voor professionals die zelf consultatie geven, biedt het systeem de mogelijkheid om eenvoudig in te zien welke vragen er open staan. Daarnaast kunnen consultatiegever en vragen gemakkelijk met elkaar communiceren. Het systeem biedt de mogelijkheid om eenvoudig bij te houden hoeveel tijd het kost om een consultatievraag te beantwoorden en hoeveel vragen er zijn behandeld. Voor TOPGGz en GGz instellingen biedt dat een handig overzicht waarmee zij gemakkelijk aanspraak kunnen maken op vergoedingen van bijvoorbeeld zorgverzekeraars.
Screenshot website Consultatieplatform 123Consultatie.
Het Consultatieplatform is interessant voor:
De belangrijkste voordelen van werken met het Consultatieplatform:
- Eén systeem wat alle domeinen, óók het sociaal domein, de mogelijkheid biedt om elkaar te consulteren.
- Bespaart gemiddeld één uur per consultatie doordat de vraag direct bij de juiste persoon terecht komt.
- Biedt snel een antwoord op een consultatievraag (gemiddeld binnen 2 dagen).
- Ondersteunt bij registratie en facturatie van consultaties.
- 25 % afname van doorverwijzingen van huisartsen naar GGz. Naar TOPGGz zijn er 40 % minder verwijzingen.
Voorbeeld van het gebruik van het Consultatieplatform in de praktijk: