Vul een zoekwoord in

Case Management Systeem

Verkennende gesprekken efficiënt organiseren

Het Case Management Systeem (CMS) maakt het voeren van een verkennend gesprek en de inrichting van administratieve processen daaromheen mogelijk. Van aanmelding tot doorverwijzing van de inwoner.

Het Integraal Zorgakkoord ziet voor het verkorten van de wachtlijsten in de GGz een oplossing in domeinoverstijgend samenwerken. De opdracht is onder andere om Mentale Gezondheidsnetwerken (MGN’s) in te richten waarin huisartsen, praktijkondersteuners, sociaal domein, GGz, TOPGGz en ervaringsdeskundigen gaan samenwerken.

Maar samenwerken terwijl je met verschillende systemen werkt is nog niet zo eenvoudig. Het is daardoor lastiger om uniformiteit te bereiken en levert vaak onnodige administratieve handelingen op. Om domeinoverstijgend samenwerken te laten werken als een geoliede machine is het Case Management Systeem ontwikkeld.

Veilige verwerking van gegevens

In het CMS kunnen gegevens van mensen veilig worden opgeslagen, afspraken voor verkennende gesprekken worden gepland, terugkoppelingen worden gegeven, gespreksverslagen worden geschreven en doorverwijzingen worden gedaan.

Het CMS is interessant voor:

Dit zijn de belangrijkste voordelen van werken met het CMS:

  • Eén losstaand systeem waarin het MGN-secretariaat en verkenners over organisatie- en domeingrenzen heen kunnen samenwerken.
  • Bespaart professionals tijd omdat onnodige afstemming voorkomen wordt.
  • Faciliteert vastlegging van gegevens van de inwoner. Nog voordat deze in organisatie specifieke EPD’s zijn opgenomen.
  • Biedt een informatief dashboard om het proces in de regio te monitoren.
  • Faciliteert eenvoudige aanmelding van inwoners voor het verkennend gesprek.
  • Faciliteert deelname van professionals, uit verschillende domeinen, aan hetzelfde verkennende gesprek.

 

Voorbeeld van het gebruik van het CMS in de praktijk: